Poszkodowany w wypadku- jak się zachować? Jak zgłosić szkodę? Jakie świadczenia można uzyskać?

 

Niemalże każdego dnia na drogach dochodzi do kolizji i wypadków, których skutki mogą być różne. Od niegroźnych stłuczek po najbardziej tragiczne katastrofy drogowe. Oczywistym jest, że nikt z nas nie chce stać się uczestnikiem tego rodzaju zdarzeń. Często jednak nie mamy na to wpływu. Kolizja czy wypadek może zostać spowodowana przez kogoś innego. W związku z tym dobrze jest wiedzieć jakie prawa przysługują nam jako poszkodowanym w zdarzeniu drogowym i jakie czynności podjąć, aby uzyskać rekompensatę doznanej szkody i krzywdy, a więc odpowiednie odszkodowanie i zadośćuczynienie.

POLICJA NA MIEJSCU ZDARZENIA?

Nawet niewinnie wyglądająca kolizja może doprowadzić do szkód materialnych i negatywnych skutków zdrowotnych. Nierzadko negatywne następstwa zdarzenia ujawniają się po czasie. Szok i bardzo duże emocje towarzyszące wypadkowi powodują, że uczestnik wypadku przez pewien czas może nie odczuwać żadnych dolegliwości, które mogły wskazywać na powstanie urazu. Pozornie dobre samopoczucie i brak widocznych obrażeń, a także większych uszkodzeń pojazdów biorących udział w kolizji może spowodować rezygnację z wezwania służb ratunkowych. To nigdy jednak nie jest dobre rozwiązanie. Nawet jeżeli uczestnicy zdarzenia spiszą oświadczenie, w którym sprawca przyjmie na siebie winę i pozostawi dane identyfikujące jego i jego ubezpieczyciela, to trzeba mieć na uwadze, że dokumentacja sporządzona przez Policję na miejscu wypadku stanowi dla Poszkodowanego pewniejszą podstawę dochodzenia swoich roszczeń. Notatki sporządzane przez Policję jako dokumenty urzędowe nie są kwestionowane przez Ubezpieczyciela, podczas gdy oświadczenia samodzielnie spisywane przez uczestników wypadku mogą być przez Ubezpieczyciela podważane.

Zdecydowanie warto więc wezwać Policję na miejsce zdarzenia. W razie wątpliwości Policja wskaże sprawcę wypadku, ustali jego polisę OC. Może się też zdarzyć, że okoliczności zdarzenia będą tak skomplikowane, że w celu określenia sprawcy wypadku konieczne będzie powołanie biegłego z zakresu rekonstrukcji wypadków. W sytuacjach poważniejszych, kiedy w wyniku wypadku jakikolwiek jego uczestnik został ranny ustawa o ruchu drogowym nakłada na kierujących pojazdami obowiązek wezwania zespołu ratownictwa medycznego i Policji.

CZEGO MOŻESZ SIĘ DOMAGAĆ?

W zależności od okoliczności sprawy i powstałych szkód możesz się domagać wypłaty na Twoją rzecz odszkodowania, zadośćuczynienia, a także cyklicznie płatnej renty.

Odszkodowanie jest to konkretna kwota pieniężna poniesiona przez Poszkodowanego w związku z koniecznością usunięcia wszystkich skutków wypadku. Poszkodowany może więc domagać się zwrotu kosztów naprawy uszkodzonego pojazdu, rekompensaty za zniszczoną w wypadku odzież czy sprzęt elektroniczny (np. telefon, laptop, które były przewożone w samochodzie podczas zdarzenia).

Dodatkowo, Poszkodowany może żądać zwrotu wszelkich kosztów poniesionych w związku z koniecznością leczenia urazów powstałych w wyniku wypadku. Przykładem takich kosztów może być koszt zakupu leków, zaopatrzenia ortopedycznego, dojazdów do placówek medycznych, a w uzasadnionych wypadkach także koszt prywatnego leczenia i rehabilitacji. Na żądanie Poszkodowanego Ubezpieczyciel wypłaci z góry koszty potrzebne na leczenie. Ubezpieczyciel zwróci także dochody, które Poszkodowany utracił w związku z obrażeniami doznanymi w wypadku. Jeżeli Poszkodowany w związku z doznanymi obrażeniami wymaga pomocy lub opieki ze strony innych osób, Ubezpieczyciel wypłaci koszty opieki, nawet jeżeli w rzeczywistości Poszkodowany nie korzysta z usług specjalisty, a jedynie nieodpłatnej pomocy najbliższych.

Zadośćuczynienie to suma pieniężna, która ma wynagrodzić doznaną krzywdę. Przyznana kwota ma pozwolić Poszkodowanemu na lepsze przystosowanie się do zmienionej po wypadku rzeczywistości. Świadczenie ma zrekompensować doznane cierpienie fizyczne i psychiczne oraz wszelkie dolegliwości, jakie powstały w wyniku wypadku. W zależności od okoliczności konkretnej sprawy zadośćuczynienie jest przyznawane w wysokości od kilkuset złotych do nawet kilkuset tysięcy złotych.

Renta przyznawana jest w sytuacji, gdy wypadek spowoduje długotrwałe skutki zdrowotne, które uniemożliwiają powrót do pracy i/lub powodują konieczność stałego leczenia czy rehabilitacji. Renta wypłacana jest cyklicznie np. co miesiąc lub co kwartał. Renta może być przyznana w związku ze zwiększonymi potrzebami takimi jak stałe koszty leczenia, rehabilitacji, zakupu leków, odpowiedniej diety, opieki itd., utraconymi dochodami, a także w związku ze zmniejszeniem się wskutek wypadku widoków powodzenia na przyszłość.

JAK USTALIĆ PODMIOT ZOBOWIĄZANY DO WYPŁATY ZADOŚĆUCZYNIENIA

Podmiotem odpowiedzialnym do naprawienia szkody powstałej wskutek wypadku jest co do zasady ubezpieczyciel, u którego sprawca ma wykupione ubezpieczenie OC. Jeżeli na miejsce zdarzenia została wezwana Policja to dane dotyczące sprawcy i jego ubezpieczyciela powinny znajdować się w notatce Policyjnej. Notatkę można pozyskać składając pisemny wniosek do jednostki Policji, która interweniowała na miejscu zdarzenia. Konieczne jest uiszczenie opłaty w wysokości 17 zł w związku z wydaniem zaświadczenia.

Jeżeli na miejscu zdarzenia nie interweniowała Policja, ale sprawca zostawił swoje dane składając nam pisemne oświadczenie to możliwe jest ustalenie Ubezpieczyciela sprawcy wypadku chociażby na stronie Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego w zakładce Baza OC i AC. Po wpisaniu numeru rejestracyjnego pojazdu sprawcy i daty zdarzenia powinniśmy uzyskać dane ubezpieczyciela, do którego należy kierować roszczenia.

 

JAK ZGŁOSIĆ ROSZCZENIE I JAKIE DOKUMENTY PRZEDSTAWIĆ UBEZPIECZYCIELOWI

Na stronach internetowych praktycznie wszystkich ubezpieczycieli dostępne są formularze zgłoszenia szkody, z których można skorzystać. Można też samodzielnie przygotować pismo ze wskazaniem podstawowych informacji takich jak data i miejsce zdarzenia, dane identyfikujące sprawcę, dane identyfikujące Poszkodowanego, opis zdarzenia oraz opis doznanych urazów, przebieg leczenia itd. Warto samodzielnie określić swoje roszczenia poprzez wskazanie konkretnych kwot, do których Ubezpieczyciel będzie musiał się odnieść. Do zgłoszenia należy załączyć dokumenty. Przede wszystkim notatkę ze zdarzenia drogowego sporządzone przez Policję, dokumentację medyczną z przebiegu leczenia i rehabilitacji, paragony i faktury dokumentujące zakup leków, zaopatrzenia ortopedycznego i innych potrzebnych artykułów. Pomocne może okazać się także oświadczenie Poszkodowanego na okoliczność doznanej krzywdy oraz oświadczenie osób najbliższych na okoliczność świadczonej Poszkodowanemu pomocy i opieki.

KIEDY ZGŁOSIĆ ROSZCZENIA ZWIĄZANE Z WYPADKIEM

Nie ma konkretnego terminu, w jakim trzeba zgłosić roszczenia Ubezpieczycielowi, ale należy pamiętać, ze roszczenia o zapłatę zadośćuczynienia i odszkodowania, a także renty ulegają przedawnieniu z upływem 3 lat od dnia, w którym Poszkodowany dowiedział się o szkodzie i osobie zobowiązanej do jej naprawienia. W przeważającej większości wypadków będą to więc 3 lata od dnia wypadku. W sytuacji, kiedy sprawca zdarzenia zostanie skazany prawomocnym wyrokiem sądu za spowodowanie wypadku, roszczenia Poszkodowanego ulegają przedawnieniu z upływem 20 lat od dnia popełnienia przestępstwa. Zgłoszenie roszczenia do Ubezpieczyciela przerywa bieg przedawniania, w związku z czym należy dopilnować, aby roszczenia zostały zgłoszone ubezpieczycielowi w ciągu 3 lat od dnia zdarzenia lub 20 lat od dnia zdarzenia w sytuacji, gdy sprawca został skazany prawomocnym wyrokiem.

JAK DŁUGO CZEKA SIĘ NA DECYZJĘ I CO MOŻNA ZROBIĆ W SYTUACJI, KIEDY SIĘ Z NIĄ NIE ZGADZAMY

Co do zasady Ubezpieczyciel powinien wydać decyzję w ciągu 30 dni od dnia doręczenia mu zgłoszenia szkody. W szczególnie skomplikowanych sytuacjach, kiedy np. konieczne jest oczekiwanie na opinie biegłych, czas ten może wydłużyć się do 60 dni. Ubezpieczyciel zobowiązany jest samodzielnie ustalić wszelkie okoliczności wypadku, jednak w praktyce okazuje się, że im więcej Poszkodowany dostarczy dokumentów (np. dokumentację medyczną), tym szybciej otrzyma decyzję w przedmiocie przyznania świadczeń i tym samym wypłatę, chociażby częściową, należnego odszkodowania i zadośćuczynienia.

Jeżeli Poszkodowany nie jest zadowolony z przyznanych świadczeń, może złożyć odwołanie. W ostateczności, kiedy Ubezpieczyciel odmawia wypłaty satysfakcjonujących nas świadczeń, konieczne jest złożenie pozwu do Sądu przeciwko Ubezpieczycielowi. Nierzadko okazuje się, że dopiero w postępowaniu sądowym możliwe jest uzyskanie kwot, które faktycznie prowadzą do pełnego naprawienia szkody i rekompensaty doznanej krzywdy.

Na każdym etapie postępowania możliwe jest zawarcie ugody.

W praktyce bardzo często okazuje się, że powierzenie prowadzenia sprawy profesjonalnemu pełnomocnikowi pozwala na uzyskanie już na etapie postępowania likwidacyjnego dużo wyższych kwot odszkodowania i zadośćuczynienia niż w sytuacji, kiedy Poszkodowany występuje do Ubezpieczyciela samodzielnie. W związku z tym warto rozważyć skorzystanie z usług profesjonalisty już na tym etapie. Koniecznie należy rozważyć i porównać różne oferty usług prawniczych. Bardzo często bowiem do Poszkodowanych zwracają się firmy ubezpieczeniowe, które pobierają nieproporcjonalnie duże prowizje, a ich działanie nie jest w żaden sposób kontrolowane. Warto więc dokładnie zapoznać się z warunkami współpracy i porównać ofertę z innymi.